PENGENALAN

Pengukuran melibatkan cecair pada peringkat sekolah rendah ini mula di perkenalkan dalam sukatan pelajaran Matematik Tahun Dua, Topik Sepuluh dalam tajuk Isipadu Cecair. Kemahiran yang di perkenalkan dalam peringkat ini ialah;
i.                    Memahami dan menguna kosa kata yang berhubung dengan Isipadu Cecair.
ii.                  Mengukur dan membanding  ukuran cecair bukan piawai.
iii.                Mengukur dan membanding ukuran cecair mengikut piawai.
Tujuan memperkenalkan pengukuran Isipadu Cecair pada peringkat sekolah rendah adalah berhubung dengan pengalaman kehidupan harian kita. Selain itu, ia mempunyai banyak aplikasi praktikal dalam kehidupan sebenar.
Pada permulaan memperkenalkan pengukuran Isipadu Cecair kepada kanak-kanak, kita perlu menggunakan unit-unit bukan piawai bertujuan untuk memudahkan mereka memahaminya. Unit-unit bukan piawai lebih mudah digunakan serta menggunakan bahan-bahan yang kelihatan semulajadi yang berkaitan dengan pengalaman harian kanak-kanak.
Kanak-kanak akan mudah memahami konsep pengukuran apabila mengalami sendiri situasi pengukuran yang diperkenalkan. Oleh itu, guru-guru perlu lebih berhati-hati apabila memperkenalkan pengukuran Isipadu Cecair supaya tidak berlaku salah konsep mengenai kapasiti apabila kanak-kanak membandingkan dua bekas yang berbeza ukuran saiz dengan kandungan isipadu yang sama. Contoh, video yang boleh ditonton di alamat berikut :

Untuk mengatasi masalah di atas supaya tidak berlaku, kita perlu memberi satu bekas kepada kanak-kanak yang boleh mengisi cecair dan menuangnya ke satu bekas yang lain untuk melihat bekas mana yang boleh mengisi lebih. Kanak-kanak akan lebih mudah faham tentang sifat dan kosa kata yang dikaitkan apabila mengalami sendiri melalui kajian kapasiti menggunakan perbandingan langsung antara bekas tersebut.
Guru-guru juga boleh menunjukkan beberapa ujikaji, tayangan slied atau video yang boleh dilihat kanak-kanak secara lansung untuk mengukuhkan pemahaman mereka.